لوازم خانگی سامسونگ

نمایندگی تعمیرات سامسونگ

لوازم خانگی سامسونگ

نمایندگی تعمیرات سامسونگ

آیا تزریق بوتاکس معده میتواند به کاهش وزن افراد کمک کند؟

پزشکان در حال بررسی استفاده از بوتاکس برای لاغری هستند: طبق تحقیقات اولیه، این دارو ممکن است به کاهش وزن افراد چاق کمک کند.

به گفته محققان، درمان تزریق بوتاکس به معده ممکن است با مسدود کردن یک عصب کلیدی در معده که احساس گرسنگی و سیری را کنترل می‌کند، عمل کند.

در یک مطالعه کوچک جدید، محققان نروژی بوتاکس را به معده 20 فرد چاق تزریق کردند که دارای شاخص توده بدنی (BMI) بین 35 تا 44 داشتند. محققان از ابزار پزشکی به نام آندوسکوپ برای دیدن داخل معده و تزریق بوتاکس استفاده کردند.

پس از یک سال (که طی آن بیماران دو تزریق دریافت کردند)، 70 درصد از بیماران وزن کم کردند. آنها به طور متوسط 17 درصد از وزن اضافی بدن خود را از دست دادند. پس از 18 ماه، زمانی که بیماران سه بار تزریق کردند، 75 درصد از بیماران وزن کم کردند. آنها به طور متوسط 28 درصد از وزن اضافی بدن خود را از دست دادند. (وزن اضافی مقدار وزنی است که بیش از یک وزن «طبیعی» یا BMI 25 است.)

محققان تاکید کردند که مطالعه آنها کوچک بوده و بنابراین تحقیقات بیشتری برای تایید نتایج در گروه بزرگتری از افراد مورد نیاز است. اما اگر مطالعات آینده این یافته‌ها را تأیید کند، ممکن است این روش به «روش جدیدی دیگر برای درمان چاقی» تبدیل شود.

به نظر این محققان، علت اینکه مطالعه قبلی تزریق بوتاکس معده برای لاغری جواب نداده بود، این است که مطالعات قبلی نتایج بیماران را تنها چند ماه پس از یک بار تزریق بوتاکس دنبال کرده، در حالی که مطالعه جدید بیماران را بیش از یک سال با تزریق مکرر بوتاکس دنبال کرده است.

علاوه بر این، محققان در مطالعات قبلی فرض کردند که بوتاکس، که عضلات را شل می‌کند، به کاهش وزن افراد کمک می‌کند، زیرا سرعت تخلیه معده را کاهش می‌دهد. اما محققان در مطالعه جدید نظریه متفاوتی را آزمایش کردند: آیا بوتاکس می‌تواند عصب واگ را که مغز و معده را به هم متصل می‌کند و احساس گرسنگی و سیری را کنترل می کند، مسدود کند.

ابتدا، محققان با هدف قرار دادن عصب واگ با بوتاکس در موش‌ها، نظریه خود را روی حیوانات آزمایش کردند و دریافتند که موش‌ها کمتر غذا می‌خورند و وزن کم می‌کنند. با این حال، محققان گفتند، در آزمایش‌هایی که موش‌ها عصب واگ خود را قطع کردند، با تزریق بوتاکس وزن کم نکردند، که نشان می‌دهد بوتاکس از طریق عصب واگ برای کاهش وزن عمل می‌کند. این امر باعث شد تا محققان عصب واگ را با بوتاکس در افراد مورد هدف قرار دهند.

این دارو نسبتاً بی‌خطر است و بیماران در مطالعه جدید یا در مطالعات قبلی بوتاکس برای کاهش وزن عوارض جانبی جدی را تجربه نکردند. این یک روش سریع است و حدود 15 دقیقه طول می‌کشد.

اما در موارد نادر، بوتاکس می‌تواند عوارض جانبی جدی از جمله ضعف عضلانی، دوبینی و مشکلات تنفسی ایجاد کند. این دارو ممکن است از محل تزریق پخش شده و نواحی دیگر بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد، اما این مورد تنها زمانی اتفاق می‌افتد که بوتاکس طبق توصیه‌ها استفاده نشده باشد.

بوتاکس معده

عوارض جانبی احتمالی تزریقات لاغری چیست؟ 

عوارض جانبی ممکن است بسته به تزریقی که مصرف می‌کنید متفاوت باشد.

به طور کلی، عوارض جانبی آگونیست‌های GLP-1 شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • سرگیجه
  • افزایش ضربان قلب
  • سردرد
  • ناراحتی معده
  • عفونت

همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان تیروئید و سرطان مدولاری تیروئید افزایش یابد، به خصوص اگر از آگونیست های GLP-1 برای 1 تا 3 سال استفاده کنید.

اگر:

  •      درد شدید شکم دارید.
  •      یک واکنش آلرژیک، مانند تورم در چشم‌ها، دهان، گلو، صورت، مچ پا یا پاها دارید.
  •      در تنفس یا بلع مشکل دارید.
  •      تب، یرقان یا مدفوع رسی رنگ دارید.

تزریق بوتاکس معده معمولاً مطمئن‌تر بوده و بدون خطر عوارض جانبی جدی هنگام استفاده برای کاهش وزن است. فقط ممکن است عوارض جانبی جزئی مانند سردرد را تجربه کنید. به ندرت، افراد ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.